أثر التصوير الفقهي في مسألة التسويق الشبكي بحث مستل من رسالة دكتوراه بعنوان: التصوير الفقهي وأثره في الاجتهاد المعاصر دراسة تأصيلية تطبيقية The impact of jurisprudential photography on the issue of network marketing Research taken from a doctoral

نوع المستند : ملخصات ماجستير ودکتوراه

المؤلف

كلية دار العلوم جامعه الفيوم

المستخلص

الملخص
يتناول هذا البحث مسألة من المسائل الفقهية المعاصرة , ألا وهي مسألة : (التسويق الشبكي) ؛ فيعرض باختصار لبيان مفهوم التسويق الشبكي , وآراء الفقهاء المعاصرين في حكم التعامل به , وأدلتهم , ويعرض – أيضًا – لرأي الخبراء والمختصين من القانونيين والاقتصاديين في هذه المسألة , ثم سبب الخلاف في الحكم على المسألة وبيان الرأي الراجح .
ويخلص البحث إلى عدم جواز التعامل بنظام التسويق الشبكي ؛ لاشتماله على محاذير تمنع حله ؛ حيث لا توجد الحماية القانونية والاقتصادية للمشتري المسوِّق ، وحيث تحققت فيها الصورية في السلعة محل التسويق التي صارت مجرد وسيلة للاشتراك في النظام وليست مقصودة لذاتها ولا محتاجًا إليها بالفعل ، وأصبح إخلالها بمنظومة العمل التقليدية واقعًا صعبًا ملموسًا يحتاج إلى علاج حقيقي وحاسم .
Summary
This research deals with one of the contemporary jurisprudential issues, namely: (network marketing); It briefly presents an explanation of the concept of network marketing, the opinions of contemporary jurists regarding the ruling on dealing with it, and their evidence. It also presents the opinion of experts and specialists, including jurists and economists, on this issue, then the reason for the disagreement in ruling on the issue and a statement of the preponderant opinion.
The research concludes that it is not permissible to deal with the network marketing system. Because it contains caveats that prevent it from being solved; Where there is no legal and economic protection for the marketer buyer, and where the formality of the commodity being marketed has been achieved, it has become merely

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية